وزارت مالیه و بانک مرکزی، روی برقی ساختن سیستیم پرداخت مالیات، به تفاهم رسیدند

وزارت مالیه و بانک مرکزی کشور تفاهم نامه‌ی را امضا کردند که براساس آن سیستم پرداخت الکترونیکی محصولات گمرگی فعال خواهدشد.

  به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” گل مقصود ثابت معین گمرکات وزارت مالیه دیروز به خبرنگاران گفت که با الکترونیکی شدن پرداخت محصولات گمرکی، جلو فساد گرفته می شود و رقم واسطه بازی و زمان تحویل پول به بانک به حداقل ممکن کاهش میابد.

برپایه گزارش وزارت مالیه عواید گمرکی در سالهای اخیر درحال افزایش است و براساس گزارش های اولیه در ۵ ماه گذشته، عواید گمرکات ۱۴ درصد در مقایسه با زمان مشابه افزایش داشته است.

حالا وزارت مالیه درنظر دارد که ازطریق الکترونیکی کردن پرداخت محصولات گمرکی،  ازفساد و واسطه بازی در گمرکات جلوگیری نموده و عواید را بیش از این افزایش دهد. تفاهمنامه این سیستم دیروز میان معینان وزارت مالیه و بانک مرکزی بامضا رسید و از دیروز این سیستم در ادارات گمرکی کابل و فرودگاه بین المللی کابل برای سه ماه به شکل آزمایشی باجرا درامد.

گل مقصود ثابت معین گمرکات وزارت مالیه گفت، زمانی که پول از طریق عامل سیستم انتقال کند، رقم فساد کم می شود و همچنان تاجران و پرداخت کننده نیاز به انتقال پول نقد ندارند. قرار است از طریق این سیستم تمامی ادارات گمرکی و بانک ها به بانک مرکزی وصل شوند.

درآمد افغانستان از طریق گمرکات امسال بالغ بر حدود ۴۸ میلیارد افغانی معادل حدود ۸۰۰ میلیون دالر تخمین شده است.

وزارت مالیه و ادارات گمرکی کشور به دلیل فساد گسترده مالی و اداری، همواره با انتقاد های سختی روبرو بوده است. اما گل مقصود ثابت دیروز گفت که وزارت مالیه تلاش ها برای مبارزه با فساد را شدت داده است.

بگفته وی، سیستم الکترونیکی پرداخت گمرکی، در راستای مبارزه با فساد و جلوگیری از هدر رفتن وقت مردم فعال شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *